Egyre gyakrabban látni olyan hirdetéseket, amelyek arra szólítanak fel, hogy ne dolgozz marketing ügynökségekkel, tanuld meg a marketing fortélyait Te magad.
Nem térnek ki az előnyökre, a hátrányokra, a részletekbe menő költségtervekre, a hatékonyságra.
Első ránézésre talán teljesen egyértelműnek tűnik, hogy minek fizetnél másnak, ha Te magad is meg tudod tanulni.
Néhány Facebook poszt írása, egy kis kiemeléssel, pár Instagram poszt, esetleg egy-egy médiamegjelenés… – ezt bárki el tudja sajátítani.
Hol van ebben az átverés?
Kétségünk sincs afelől, hogy ha már van egy sikeres vállalkozásod, meg tudnád tanulni az alapokat vagy a haladó gyakorlatokat.
Van néhány dolog azonban, amire nem térnek ki ezek a hirdetések.
A marketing ügynökségek előnyei
- A digitális marketing ügynökségek általában több munkatársat is bevonnak a projekted megvalósításába. Kezdve a stratégia kialakításától a különböző kampányokkal foglalkozó személyekig, a PR kapcsolatokkal foglalkozó munkatárstól a keresőoptimalizálásig.
A sok-sok kisebb, különböző folyamat fogja kitenni azt a szinergiát, amit (lehetőleg) hatékony célcsoport megszólításnak neveznek. - Amikor leszerződsz egy marketing ügynökséggel, ők addigra számtalan iparág különböző kampányainak tapasztalatával és eredményeivel rendelkeznek – látták, hogy mi működött és mi nem. Lehet, hogy korábban 1000-szer megütötték már a bokájukat, mire kitaposták azt az ösvényt, amire a Te projektedet már gond nélkül rá tudják vezetni.
Persze dönthetsz úgy, hogy inkább a saját károdon tanulsz, de elképzelhető, hogy ezzel a hosszabb és költségesebb utat választod. - Az ügynökségek nemcsak a saját tapasztalataikkal rendelkeznek.
Heti (inkább napi) szinten több ügyfél korábbi, máshonnan szerzett élményeit és csalódásait hallgathatják meg, amelyekből ugyanúgy tudnak tanulni. - Képzeld el, eddig mennyi időt fektettél már bele abba az üzletbe, amit most csinálsz.
A marketing ugyanúgy egy olyan szakma, amelynek a tanulására sok-sok időt és energiát kell szánni.
Nem véletlen, hogy a legtöbb marketing vezetői pozícióra legalább több éves, de gyakran több mint 10 éves szakmai tapasztalatot várnak el.
Gondolj erre is úgy, mint amikor például szerelőt hívsz. Bizonyára Te is meg tudnád idővel tanulni a villanyszerelést, de valószínűleg több idődbe és pénzedbe kerülne az, hogy magadtól megtanuld és beszerezd az ehhez szükséges eszközöket.
Egy marketing ügynökség számos szoftverrel dolgozik egyszerre, amelynek a működését már ismerik és pillanatok alatt tudják értelmezni az abban szereplő adatokat. - Ne feledd, a béreket akkor is ki kell fizetned, ha házon belül tartod a különböző folyamatokat.
Előfordulhat, hogy nem érné meg minden területre teljes állású munkavállalót alkalmazni és az sem biztos, hogy úgy jön ki a lépés, hogy minden hónapban egyforma mennyiségű munka gyűlik össze.
Ha egy marketing vagy média ügynökséggel dolgozol együtt, könnyedén megoldhatók a holtidőszakok és a pörgősebb periódusok is, anélkül, hogy felelősséggel tartoznál a munkavállalód megélhetéséért.
Elképzelhető, hogy felmerült benned, mit is csinál egy egy digitális marketing ügynökség és melyek a média ügynökség feladatai. Azaz mi az, amit ki tudsz nekik szervezni.
Mik valójában egy marketing ügynökség feladatai?
Cégtől és az általuk készített marketing stratégiától függően többnyire ezeken a területeken számíthatsz az online marketing vagy médiaügynökségek munkájára:
- piackutatás
- márkaépítés
- arculattervezés
- közösségi média megjelenések
- bemutatófilm, reklámfilm gyártás
- fotózás
- email marketing
- weboldal készítés
- mobilapplikációk
- SEO
- Google és Facebook kampányok készítése, kezelése és kiértékelése
- média megjelenések
- blogolás, vlog készítés
- influencer marketing
- média kapcsolatok
- események szervezése
- promóciók, nyereményjátékok lebonyolítása
- offline megjelenések
- kiadványszerkesztés
- nyomdai anyagok gyártása
- webfejlesztés, landing oldal készítés
Természetesen ügynökség függő, hogy milyen szolgáltatásokat adtak hozzá a termékskálájukhoz, vagy mire specializálódtak (például digitális marketing, offline vagy online marketing ügynökség, SEO, B2B marketing ügynökség, stb.).
A Cluster Media-nál például mind a marketing, a SEO, a webfejlesztés, az arculattervezés, mind a reklám- vagy bemutatófilm gyártás is megvalósítható házon belül.
Testvércégünkkel, a Karnevál Film Kft-vel, több projektben is közösen végezzük el a médiagyártást.
És most térjünk a lényegre: Hogyan válasszunk marketing ügynökséget?
Marketing ügynökség kiválasztása: 1. szempont
A céljaid és az általuk nyújtott szolgáltatások összhangja
A közös célok meghatározása előtt érdemes már a konzultációt megelőzően összegyűjtened azokat a saját elképzeléseket, amelyeket meg kívánsz valósítani az üzletedben.
A marketing ügynökség honlapját böngészve vagy az első konzultáció során látni fogod, hogy rendelkezik-e a cég olyan eszköztárral, amely a céljaidat segíti elő.
Ha egy ügynökség az általad kívánt szolgáltatásokat házon belül meg tudja oldani vagy biztosít arról, hogy az általa ápolt kapcsolatok mentén kedvező árat tud biztosítani, fontos szempont lehet a választás során.
Azáltal, hogy már a weboldal készítés, a marketing stratégia, annak megvalósítása és a további médiaanyagok gyártása is megoldható egy cégen belül, gördülékenyen intézheted a különböző folyamatokat és nem kell minden alkalommal új brief-et és információkat küldened a vállalatodról.
Emellett mint ahogyan a legtöbb vállalatnál, ha csomagban rendelsz, kedvezőbb árat biztosítanak.
Egy jó marketing ügynökséggel való munka során úgy érzed, hogy a cég ismeri az üzletedet, a termékeid helyét a piacon, ezáltal könnyedén készíti el számodra a tartalmakat, egyre kevesebb információ kérésével.
Marketing ügynökség kiválasztása: 2. szempont
A konzultáció tartalma
Az első találkozás során érezni fogod, hogy kölcsönösen törekednek-e veled a problémák megoldására és a fejlődésre.
Ha már a konzultáció alatt úgy érzed, hogy hasznos ötleteket kaptál, és el tudod képzelni azt, hogy hosszú távon együtt dolgozzatok, kérj tőlük árajánlatot.
Ne tartsd magadban a kérdéseidet, így könnyebben tudsz majd dönteni.
Marketing ügynökség kiválasztása: 3. szempont
Az árajánlat tartalma
Médiacégként gyakran szembesülünk azzal a kérdéssel, hogy miért van szükség konzultációra, miért nem küldünk listaárakat.
Természetesen, mint a legtöbb ügynökségnél, nálunk is vannak olyan szolgáltatások, amelyeknek fix árazása van.
Ám itt jön a csavar.
Eddig még soha nem volt két teljesen egyforma projekt, és egy “egyszerű” weboldal gyártása közben is kiderülhet, hogy az a “még egy apróság” ami az ügyfél számára könnyen megoldhatónak tűnik, több milliós fejlesztést jelentene.
Ez senkinek nem jó: neki sem, hiszen, ha előre tudja, hogy nem lesz rá kerete, elképzelhető, hogy teljesen más típusú megjelenésben lenne érdemes gondolkoznia, illetve az ügynökségnek sem, aki sok-sok órát szánt arra lelkiismeretesen, hogy az ügyfél elégedett legyen.
Azok a cégek, akik előzetes egyeztetés nélkül küldenek egy viszonylag olcsó árajánlatot, könnyen felszámolnak plusz költségeket minden egyes változtatásért.
Így végül elképzelhető, hogy rosszabbul jársz, mintha előre egyeztetett szolgáltatásokért fizetnél.
Mindemellett lehet, hogy költséghatékonyabb számodra az, ha nem projekt, hanem órabér alapon egyezel meg egy ügynökséggel, előzetes egyeztetéssel, hogy havi szinten hány órában dolgoznak neked.
Marketing ügynökség kiválasztása: 4. szempont
A költségkereted
Fontos meghatároznod, hogy mekkora az az összeg, amit a későbbi megtérüléseid érdekében marketingre tudnál szánni.
Ha a marketing jó ügynökség kezében van, erre az összegre tekinthetsz egyfajta befektetésként is.
Próbáld meg elsősorban a megfelelő ár-érték arányt megtalálni. Ne a legolcsóbb ajánlatot keresd, hanem azt, hogy mit kapsz cserébe a pénzedért.
Marketing ügynökség kiválasztása: 5. szempont
Az ügynökség mérete
Nem biztos, hogy számodra is a top 10 marketing ügynökségek egyike lesz a nyerő.
„Az, hogy egy marketing ügynökség nagynak számít, nem jelenti azt, hogy a márkád számára is ez az ügynökség lesz a legmegfelelőbb. Azt az ügynökséget keresd, amely személyre szabott szolgáltatást nyújt.„ – /Jaime Nacach, Bloominari/
A top online marketing ügynökségek gyakran döntenek úgy, hogy egy adott összegű éves bevételhez vagy egy, már meglévő, jó hírnévhez kötik az esetleges közös munkát.
Érdemes megnézned a referenciáikat is, hogy vannak-e a Te üzleted nagyságához hasonló méretű ügyfeleik.
Sokszor fordul elő, hogy a top online marketing ügynökségek főleg külföldi/multinacionális nagyvállalatokkal dolgoznak együtt, és az árajánlat, amit nyújtanak, a saját ügyfélkörükhöz hasonló költségkeretre készül.
Olyan ügynökséget keress, aki megfelelő figyelmet szentel számodra, függetlenül attól. hogy mekkora céged van.
Marketing ügynökség kiválasztása: 6. szempont
A trendek követése és a korszerű rendszerek, szoftverek használata
Minden esetben kérdezd meg az online médiaügynökséget, hogy mi alapján méri az adatokat, hogyan von le következtetéseket a kampányok finomítására vonatkozóan.
Egy marketing ügynökségnek lehetővé kell tennie számodra azt, hogy az adatok és a döntések átláthatóak és alátámaszthatóak legyenek.
Marketing ügynökség kiválasztása: 7. szempont
Az első közös lépések
Miután leszerződtetek, és adott esetben elkészült egy marketing stratégia, fontos, hogy úgy érezd, hogy a digitális marketing ügynökséged átlátja az egymásra épülő folyamatokat, önálló módon intézi, utánajár, leegyezteti a szükséges részleteket.
Természetesen csupán azokat, amelyekről a megbízásotok szól.
Emellett érdemes megfigyelni, hogy nyitottak-e a további közös ötletelésre vagy igyekeznek minél gyorsabban „letudni” a már rájuk bízott feladatokat.
Marketing ügynökség kiválasztása: 8. szempont
Legyen őszinte, fogalmazzon meg szakvéleményt
Sokan azért hátrálnak meg a marketing ügynökség választása elől, mert úgy érzik, hogy a cég csupán végrehajt, végső soron mindent a vállalatnak kell megmondania.
Egy jó szakember azonban minden erejével igyekezni fog azon, hogy megóvjon a későbbi sikertelenségektől, akkor is, ha ez a nehezebb, több egyeztetést igénylő út.
A legjobb marketing ügynökségek is örülnek az ötleteidnek, de első sorban azt fogják szem előtt tekinteni, hogy valóban a célcsoportodat szólítja-e meg az adott tartalom.
Kitől mástól várhatnánk el, hogy maximálisan őszinte legyen, ha nem az ügynökségünktől?
Természetesen nem kell minden véleményt elfogadni, de kérdezzünk rá az indokokra és a szempontokra és igyekezzünk objektíven dönteni.
Neki is az a célja, hogy eredményes munkát adjon ki a kezéből, mint ahogy bizonyára nekünk is, a saját üzletünkben.
Miből tudhatod, hogy megtaláltad a vállalkozásod számára a legjobb marketing ügynökséget?
A közös munka legelején még lehetnek kétségek benned, de amennyiben a következőket tapasztalod megnyugodhatsz, rátaláltál a számodra legjobb marketing ügynökségre:
- a kiválasztott marketing ügynökség a feladatokat a vállalt határidőn belül teljesíti
- könnyen kapcsolatba tudsz velük lépni, akár telefonon is
- minden e-mailed rövid időn beül érdemi megválaszolásra kerül
- az ügynökség nyitott a közös ötletelésre
- figyelemmel tekint a vállalatod iparági környezetének változásaira
- minden hónapban átlátható, pontos elszámolást kapsz tőlük
- a marketing ügynökég magáénak tekinti az egyeztetett vállalati céljaidat
- az együttműködés kézzel fogható eredményei körvonalazódni látszanak
Mit tehetsz Te a sikeres és hatékony együttműködés érdekében?
-
fontos, hogy a munkához szükséges információkat és vizuális tartalmakat időben továbbítsd
- törekedj arra, hogy érthetően és pontosan fogalmazd meg céljaidat és elvárásaidat
- fontos, hogy a munkához szükséges információkat és vizuális tartalmakat időben továbbítsd
- igyekezz fenntartani a gördülékeny kommunikációt
- amennyire megoldható, engedd, hogy az ügynökséged irányítsa a kreatív koncepciókat, hiszen ez az ő szakterülete
- a cél, hogy mindkét fél elégedett legyen és jól érezze magát az együttműködés során
Bízunk benne, hogy cikkünk hasznos támpontokat adott a megfelelő marketing ügynökség kiválasztásához és hozzásegít egy a vállalkozásod számára prosperáló üzleti együttműködés kialakításához.
Többet hasznos információra és gyakorlati tanácsra vágysz? Olvasd el átfogó írásunkat a marketing eszközökről vagy ismerd meg 2022 médiafogyasztási trendjeit!
Gyakran ismételt kérdések
Miért érdemes megbíznod egy marketing ügynökséget?
A marketing ügynökségek több különböző profilú szakemberrel és különböző szoftverekkel dolgoznak, ezek szinergiája egy hatékonyabb célcsoport megszólítást tesz lehetővé.
Ezenkívül az ügynökségek több éves szakmai tudással és tapasztalattal is rendelkeznek, így elkerülheted, hogy a költségesebb úton, a saját hibáidból kelljen tanulnod.
Mit csinál egy online marketing ügynökség?
Az online marketing ügynökségek különböző területekre specializálódhatnak például: digitális marketing, webdesign, influencer ügynökség, SEO stb.