Arculattervezés, vállalati imázs, webdesign, corporate image…

2022-ben – különösen az online térben – egyre fontosabbá válnak ezek a kifejezések.

Valóban ekkora jelentősége van, milyen arculattal rendelkezik egy vállalat, vagy egyszerűen csak egy túlmisztifikált trend lett mostanában az arculatmegújulás, redesign vagy az imázsépítés? 

Egyáltálan miért érdemes időt és energiát szentelned a vállalati arculattervezésre? Cikkünkből kiderül!

Ezekről a témákról olvashatsz bejegyzésünkben:

  • Az arculattervezés jelentése
  • Az arculattervezés szerepe és jelentősége
  • A marketing és az arculattervezés kapcsolata
  • Az arculattervezés ára
  • A vállalati arculat tartalmi és formai elemei
  • Az arculattervezés 8 lépése
  • Az arculattervezés menete a Cluster Media csapatával – Példákkal és referenciákkal

Mit jelent pontosan az arculattervezés kifejezés?

Egy vállalat arculati elemei visszaköszönnek a logóban, a weboldalon, a közösségi média felületeken, az online és offline hirdetésekben, de még a névjegyen és a céges prospektusokon is.

Az arculattervezés során az a cél, hogy az arculat illeszkedjen ahhoz az elképzeléshez, amit a fogyasztók fejében kívánunk kialakítani a cégünkről, termékeinkről.

El is érkeztünk egy másik fontos kifejezéshez, az imázs jelentéséhez.

Az arculat és az imázs között az a különbség, hogy amíg az arculat a vállalat külső megjelenések összességét jelenti, az imázs a vevő észlelései, benyomásai által képzelt gondolatvilág. [1]

Az arculattervezés tehát az imázsépítés egyik eszköze, azaz a cég vizuális megjelenésének kialakítása, amely segít abban, hogy tudatosan alakítsuk ki potenciális vevőink belső megítélését a vállaltunkról.

arculattervezés és weboldal készítésMilyen szerepet játszik vállalkozásunk életében az arculat?

A vállalati arculat, angolul corporate image, a vállalatok egyik legfontosabb kommunikációs eszköze, amely segítségével pozitív első benyomást kelthetünk potenciális ügyfeleinkben.

Ügyfeleink elsőként a cég arculatával találkoznak és hosszú távon is így tudnak minket egyszerűen megkülönböztetni versenytársainktól.

A megfelelő arculat tükrözi a vállalat kultúráját, egyediségét, így azonnal kaphatunk egy szeletet a cég értékrendjéből.

Gondoljunk például az Apple arculatára.

Az ezüst és fekete, egyszerű, elegáns és letisztult design reflektál a magas minőségű, professzionális termékekre.

A vállalat bármely felületén elhelyezett reklámokra tekintve azonnal felismerhető és beazonosítható a márka.

Emiatt fontos az egységes vizuális elemek kialakítása és használata, amelyek segítenek abban, hogy első pillantásra felismerjen minket a célközönségünk.

Arculatunkkal tehát képesek vagyunk azonnal kommunikálni cégünk értékeit.

Miért fontos az arculattervezés?

Egy minőségi, professzionális vállalati arculat megragadja a potenciális vevők figyelmét, megkülönbözteti a céget a versenytársaktól és biztosítja a partnereket a vállalat megbízhatóságáról és profizmusáról.

Éppen ezért egy jól megtervezett arculatnak komoly értéke van, hiszen a piacon az egyedi megjelenés, a könnyű azonosíthatóság és a pozitív márkaüzenet kézzel fogható gazdasági előnyökkel jár.

A marketing és az arculattervezés kapcsolata

Míg az arculat kialakításában a grafikusnak van elsődleges szerepe, a pozícionálás és az imázs kialakítása főként a marketinges feladata. 

Egy átfogó marketingterv tehát elengedhetetlen részét képezi egy olyan arculat kialakításának, amely tükrözi a vállalat személyiségét, célkitűzéseit és marketing stratégiáját.

Egy vállalati értékeket tükröző, egységes arculat az egyik legjobb módszer a lehetséges vásárlóink megnyerésére, vagy a meglévő vásárlóink tudatos törzsvásárlóvá való konvertálásához.

Egy konzisztens, egységes és professzionális vállalati arculat csábító a potenciális ügyfelek számára, míg egy rosszul felépített, egységet nem tükröző képi megjelenés bizalmatlanságot szül, és arra sarkalja őket, hogy inkább továbbálljanak.

Az arculattervezés ára

A multivállalatok, nagyobb cégek hatalmas összegeket költenek arra, hogy megtervezzék számukra a tökéletes logót, arculatot.

Azonban már induló vállalkozásként is érdemes komolyan vennünk az arculattervezés jelentőségét, akkor is, ha az erre fordítható költségkeretünk jóval a multicégek költségvetése alatt van.

Az arculattervezés ára sokkal inkább befektetésnek tekintendő, hiszen hozzájárul ahhoz az imázs kialakításához, amit a vállalatod iránt táplál a közönséged a piacon.

Kíváncsi vagy arra, hogy milyen elemekből áll egy arculat? Olvass tovább, mert cikkünk folytatásában bemutatjuk, hogy egy vállalati arculattervezésnek milyen tartalmi és formai elemei vannak!

A vállalati arculat tartalmi és formai elemei

Legyen szó egy induló vállalkozás arculattervezéséről, arculatváltásról vagy arculatfrissítésről, minden esetben az a cél, hogy a márkád / vállalkozásod vizuálisan pozitív benyomást keltsen az érdeklődőkben.

A jó vállalati arculathoz elengedhetetlen, hogy az arculati elemeket minden csatornán konzisztensen alkalmazd.
Hiszen az arculati elemek következetes használata felismerhetővé és megjegyezhetővé teszi az vállalkozásod.

Az arculat tartalmi elemei

  • Logó
  • Betűtípus és színek
  • Minták és ikonok
  • Weboldal arculat
  • Közösségi média felületek
  • Tartalom és hirdetések
  • Névjegykártya, email aláírás
  • Csomagolás, szóróanyagok, reklámajándékok
  • Iroda design, céges autó megjelenése
  • Dolgozók megjelenése és kommunikációs stílusa

Most, hogy már tisztában vagy vele, hogy miért elengedhetetlen a sikerhez az arculattervezés és a jó vállalati imázs megteremtése, vegyük sorra az arculattervezés 8 fontos lépését.

Az arculattervezés 8 lépése

Cikkünkben lépésről-lépésre bemutatjuk az arculattervezés legfontosabb szakaszait.  

1. lépés: Keresd fel a Cluster Media ügynökséget!

Egy igényfelmérés során közösen átbeszéljük, hogy milyen elképzeléseid, elvárásaid vannak az új arculattal kapcsolatban.

Az ingyenes konzultáció célja, hogy felmérjük, hogyan tudunk a szaktudásunkkal hozzásegíteni ahhoz, hogy összekapcsolódj a célcsoportoddal.

Első konzultációnk után készítünk egy személyre szabott árajánlatot, amely minden felmerülő lépést tartalmazni fog.

Az arculattervezés árát sok tényező befolyásolja, ezért ahhoz, hogy olyan árajánlatot tudjunk készíteni, amely lefedi az összes igényedet, pontosan fel kell mérnünk azokat.

A Cluster Media célkitűzése, hogy mindig eredményorientált, minőségi és költséghatékony megoldásokat ajánljon ügyfelei számára.

Amennyiben tetszenek a megoldási javaslataink, úgy kezdődhet a közös munka a potenciális ügyfeleid megszerzése érdekében!

Az arculattervezés sikerességéhez szükség van egy olyan márkára, amit az ügyfelek azonosítani tudnak a termékeddel vagy szolgáltatásoddal, azonnal felismernek és emlékeznek is rá. Amennyiben márkabevezetés előtt állsz, természetesen ebben is tudunk segíteni.

Egy márka kialakításának azonban sok-sok további lépése van, amivel ebben a cikkben nem foglalkozunk.

Arculattervezés 1. lépés: A cél meghatározása

Teljes arculatváltás vagy inkább arculatfrissítés a cél?

Amennyiben meglévő vállalkozásodat szeretnéd újradefiniálni vagy felfrissíteni, átbeszéljük, hogy ragaszkodsz-e a régi elemekhez, a logóhoz vagy készen állsz-e egy teljesen új arculat tervezésére.  

Néhány esetben nem érdemes mindent gyökerestől megváltoztatni, mert célravezetőbb, ha az arculat egyes elemei a folytonosságot képviselik.

Ilyenkor érdemes megtartani a cég logójának egyes elemeit, például a színeit/betűtípusát, és egyszerűen modernebbé alakítani a megjelenést.

Míg máskor célravezetőbb megoldás elengedni az idejétmúlt márkaelemeket, és egy új, letisztultabb logóban és webdesignban gondolkodni.

Ha szívesen tudnál meg többet a legújabb webdesign trendekről, olvasd el egy korábbi bejegyzésünket, vagy töltsd le ingyenes e-book kiadványunkat.

Arculattervezés 2. lépés: Fogalmazzuk meg a márkaígéreted!

Legyen szó akár egy meglévő, vagy egy újonnan születendő márkáról, az arculattervezés során érdemes definiálni vállalkozásod értékrendjét, termékeid/szolgáltatásaid tulajdonságait, és meghatározni azt, hogy pontosan mi az, amit termékeiddel vagy szolgáltatásaiddal nyújtani tudsz a fogyasztóidnak.

Arculattervezés 3. lépés: Készítsünk versenytárselemzést!

Annak érdekében, hogy fogyasztóid azonosítani tudjanak a piacon, fontos, hogy te magad is tisztában legyél vele, mi különböztet meg versenytársaidtól.

Mivel vagy képes többet nyújtani fogyasztóidnak?

Az új arculati elemeknek érdemes tükrözniük a legújabb trendeket, de mégis egyedinek és könnyen megkülönböztethetőnek kell lenniük.

Arculattervezés 4. lépés: Azonosítsuk a célcsoportodat!

Egy jó arculat tervezéséhez elengedhetetlen a célközönség azonosítása, hiszen az új arculat elsődleges célja a potenciális fogyasztók vonzása.

Például, ha a célközönséged közé a tehetős, 30-55 éves férfiak tartoznak, akkor érdemes olyan arculati elemeket választanod, ami az ő ízlésüket fogja tükrözni.

Míg, ha a potenciális fogyasztóid a 16 éves tinédzserek, számukra egészen más jellegű arculatot szükséges tervezni.

Sajnos azonban nem ennyire egyszerű egy olyan arculat megtervezése, amely valóban működni fog.

Valós szakmai tapasztalat kell ahhoz, hogy valaki felhasználóbarát, a cég értékeit ténylegesen tükröző logót és arculatot tervezzen.

Arculattervezés 5. lépés: Kezdődhet az arculattervezés!

Az arculattervezés fontos lépése tehát a vállalat, az iparág és a célcsoport alapos megismerése.

A Cluster Media profi csapata az arculattervezés során egy pillanatra sem téveszti szem elől az elsődleges célt: a megalkotott logó, a kiválasztott betűtípusok és színek, a legújabb trendeket követő weboldal hivatása minden esetben a márka összekapcsolása a leendő ügyfeleivel.

Arculattervezés 6. lépés: Egyeztetés, optimalizálás

Grafikusaink több logó- és arculatvariációt is terveznek, így ügyfeleink preferenciája határozza meg az arculat tervezés következő lépéseit.

Egy komplett vállalati arculattervezés esetén folyamatosan kapcsolatot tartunk, egyeztetünk minden fontos arculati elemről, hogy ügyfeleink biztosan elégedettek legyenek az új megjelenésükkel.

Arculattervezés 7. lépés: Az új, egységes vállalati arculat véglegesítése

Ha megszületett a végső, egyeztetett elképzelés az arculatról, akkor nincs más hátra, mint egységesíteni a vállalat megjelenését.

Attól függően, hogy mely felületekre készült az arculattervezés, ügyfeleink kézhez kapják azokat az arculati elemeket, amelyeket felhasználhatnak a későbbiekben (színkód, logó, betűtípus, weboldal, névjegykártya, e-mail aláírás, prezentációs sablonok stb.).

Arculattervezés 8. lépés: Hozzuk ki együtt a legtöbbet a vállalatodból!

Az egységes vállalati arculat beszédes a fogyasztóid számára, felkelti a figyelmet és bizalmat épít.

Szeretnéd, ha még többen találkoznának új, professzionális vállalati arculatoddal?

A Cluster Media nem hagy magadra az arculatépítés utolsó lépésének befejezésével sem, az eredményorientált digitális marketing megoldásainkra mindig számíthatsz!

Hogyan zajlik az arculattervezés a Cluster Mediaval?

Cikkünk folytatásában bemutatjuk, hogy hogyan zajlik nálunk egy komplett arculattervezés.
Néhány példával illusztráljuk, hogy csapatunk hogyan alakítja egységes arculattá ügyfeleink elképzeléseit és vállalati céljait.

SzínesÉn.hu – Arculattervezés és webdesign

Elsőként a SzínesÉn.hu webáruház logójának és arculati elemeinek kialakítását mutatjuk be.
A cél egy modern, letisztult logó kialakítása volt, amit mindenképp némi játékossággal kívántunk megfűszerezni. 
Az „én” szó remek lehetőséget kínált arra, hogy a logó megfelelően reprezentálja a márka identitását és a marketing célokat.
A webáruház mottója: Szín vagy a mindennapokban! – a termékek célja a hétköznapok színesebbé, izgalmasabbá varázsolása, valamint az egyéniség hangsúlyozása.
A munka kezdeti fázisában több logó változatot is terveztünk:


SzínesÉn arculattervezés

Az első verziók a felső sorban láthatóak, ezek a kísérletezések segítenek megtalálni a tökéletes logó felé vezető utat.
Minden logótervezésnél küldünk kezdetleges változatokat az ügyfeleinknek, így megismerhetjük az ő preferenciáikat is – ez egy fontos lépése a márkához és a termékhez tökéletesen illeszkedő arculat megalkotásának.

A weboldal színvilágának kialakítása során az arculati elemek maximális harmonizációja volt a cél.
A friss és fiatalos összhatás és a trendi design mellett fokozottan törekedtünk a használhatóságra és a felhasználói élmény növelésére is.


weblap arculat

Ennek érdekében olyan elemekkel és blokkokkal is bővítettük az oldalt, ami a felhasználót maradásra sarkallja.

arculattervezés

A névből kiindulva adná magát egy színes logó, mi azonban mégis mellőzni szerettük volna a sok szín használatát.
Egy arculat kialakításakor sok-sok szín használata nem minden esetben kifizetődő, például egy tarka logó később funkcionális szempontból problémákhoz vezethet.

Arról a tényről nem is beszélve, hogy a felhasználók többsége egy, maximum két színt képes egy brandhez kapcsolni.

Wahl Hungária Kft. – Logótervezés és egységes online/offline megjelenés

További izgalmas projektünk a Wahl Hungária Kft. fennállásának 25. évfordulójára tervezett jubileumi logó megalkotása volt.

Wahl logó tervezés
A tervezés során fontos szempont volt az összhang az amerikai logóval, de a cél egy teljesen egyedi design megalkotása volt.

Visszaköszönnek a klasszikus amerikai barber-hangulatot idéző stílusjegyek, valamint a logó legfontosabb eleme a hajnyíró, amelyet magyarországi részlegükön is gyártanak.

A logótervezés után több további reklámanyag elkészítésére érkezett megbízásunk a Wahl által, amelyet nagy lelkesedéssel végeztünk.

Óriásplakát, rollup és zászló, amelyeket a Wahl Hungária Kft.-nek terveztünk

A Wahlnál kiemelten fontos a munkáltatói márkaépítés és a dolgozói közösség kialakítása.
Cégünk felel egységes belső kommunikációs anyagaik megtervezéséért és megvalósításáért, melyek vizuális megalkotásánál mindig elsődleges szempont az arculati elemek helyes és konzisztens használata.

 


A Wahl a közösségi média csatornáin hétről-hétre izgalmas játékokkal és feladatokkal igyekszik munkavállalói számára feldobni a mindennapokat. Ennek megtervezése és grafikai megvalósítása egyaránt a mi feladatunk.

Az egységes arculati elemek – a belső kommunikációhoz hasonlóan – a Wahl Hungária Kft-nek készített álláshirdetéseknél is visszaköszönnek.

Wahl álláshirdetés egységes arculattalarculattervezés
Legyen szó a potenciális vásárlók eléréséről vagy az ideális munkavállalók felkutatásáról, egy jól felépített, egységes arculat mindig segít egy vállalatnak abban, hogy beazonosítható legyen és professzionális első benyomást keltsen.

Thermo Szervíz Kft. – Logó és arculat redesign

Komplex arculatmegújítás volt a cél a Thermo Szervíz Kft.-nél.
A korábbi logó (bal oldali) főbb elemeinek megtartásával fejlesztettünk ki egy modernebb logót.

Az új logó is magában hordozza a vállalat profilját és az eredeti színek felhasználásával készült, de formavilágának köszönhetően egy letisztultabb, mai trendeket tükröző benyomást kelt.

thermo régi logo  Thermo arculattervezés

A Thermo Szervíz Kft. példája jól szemlélteti azt is, hogy a vállalati arculat számos helyen visszaköszönhet, például a vállalati autókon, a névjegykártyákon, email aláírások formájában.

Egységes arculat
Amennyiben a vállalat minden kommunikációs felületen hordozza az arculati elemeket, az nagyban elősegíti a márkaismertséget és növeli a potenciális ügyfelek és vásárlók bizalmát

.Thermo arculattervezésEgységes arculat lépéseiarculattervezés

Modernizálnád és egységesítenéd céged arculatát? Szeretnél egy professzionális arculatot induló vállalkozásodnak?

Keresd bizalommal a Cluster Media csapatát!